måndag 1 augusti 2011

Hett värre i Stugun

Här om dagen var jag äntligen i Stugun och klättrade. Varmt var det på stora väggen ska jag tala om! Solen stekte oss och våra stackars fötter. Men det var ändå fint som vanligt. Det som mötte oss vid klippan var två stora fåglar som kretsade vid klippans topp. Vi tvekade några minuter och funderade på om vi missat någon accessinformation. Men jag kände mig rätt säker på att så här sent var det inte häckning och att stora väggen inte brukade vara avstängd för häckning. Vi rackade på och började klättra. Då dök även en korp upp och det stod klart att det var korpen som de två stora fåglarna hade varit irriterade på, eller tvärt om kanske, inte vet jag. Under vår klättring var vi inte besvärade av varken korp eller andra fåglar, och jag är rätt säker på att vi inte besvärade dem heller. Fåglarna försvann och korpen hördes ropa på behörigt avstånd.

Det som besvärade mig lite var däremot att sista delen av tredje replängden (vi körde Röde Orm "som vanligt") var väldigt grusig. Det berodde nog på att ett par träd tagits bort och lämnat grus och annat skräp efter sig. Det är ju bra att leder rensas när det behövs så klart. Och jag förstår att det är besvärligt att sedan sopa bort allt grus som blev efter trädrensningen på en så pass lång led som Röde Orm. Den blir kanske bättre när det får regna lite mer på den.

Efter klättringen (det tog ett tag, för jag lyckades klättra fel, trots att jag inte kan räkna hur många gånger jag klättrat leden) blev det blåbärsplockning (massor av stoooora och fina!) och bad.

Tack Sol för klättersällskap och för att jag fick leda alla replängder:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar